Select Page

18

Oktober, 2018

Wanneer je in een nieuw datakwaliteit traject stapt, is het van belang om je snel een beeld te vormen van alle krachten die spelen op het gebied van data. Hieronder enkele vragen die helpen een indruk te krijgen van de omgeving. De attentie gebieden zijn in te delen in mensen, data, processen en technologie.

Mensen

Het zoeken naar verantwoordelijkheden voor de data geeft onder andere contactpersonen die kunnen helpen de vragen van de andere attentie gebieden te beantwoorden. Ook geeft het een goed inzicht in de verschillende afdelingen die in enige vorm betrokken zijn bij de data.
  • Wie is er verantwoordelijk voor de data (per domein)?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het creëren van nieuwe data?
  • Wie is er verantwoordelijk voor de data in de verschillende applicaties?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het invoeren van de data?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het oplossen van datakwaliteit problemen?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het rapporteren van datakwaliteit problemen?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het bijhouden van de relevante werkinstructies en procedures omtrent data?
  • Wie is er verantwoordelijk voor de bedrijfsdoelstellingen en geeft prioriteiten aan?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het maken en onderhouden van standaarden?
  • Wie is er verantwoordelijk voor het communiceren van veranderingen op het gebied van data?

 

Data

Binnen een organisatie is er een enorme verscheidenheid aan data. Een goed overzicht van de data die van belang is, is essentieel.
  • Welke data hebben we het over? Master data of transactionele data?
  • Welke data-domeinen gaat het specifiek om? Is de data bijvoorbeeld beperkt tot klanten data of artikel data?
  • Welke business doelen probeert men te bereiken met de analyse van de data? Wat gaat er mis als deze data er niet zou zijn en dus niet geanalyseerd zou kunnen worden?
  • Welke rapportages zijn afhankelijk van deze data?
  • Welke data standaarden zijn er gedefinieerd? Zijn deze gedeeld binnen de organisatie? Worden de standaarden actief onderhouden op het moment dat inzichten veranderen?
  • Welke datakwaliteit regels zijn geïmplementeerd conform deze standaarden?
  • Welke data wordt er gedeeld?
  • Welke data wordt er extern ingekocht?
  • Welke data is het meest veranderlijk?
  • Welke data kent een beperkte geldigheid? Is het nodig om van tijd tot tijd te kijken of de data nog geldig/bruikbaar is (denk aan verhuizingen van klanten of leveranciers), of is de data redelijk statisch (product data).

Processen

Processen geven inzicht in waar de data vandaan komt, hoe de data gegenereerd wordt, en op wat voor manier de data uiteindelijk in de applicaties terecht komt.
  • Hoe zijn de high-level processen rondom data gedefinieerd?
  • Hoe worden data gerelateerde taken uitgevoerd? Zijn er werkinstructies?
  • Hoe wordt de kwaliteit van de data gegarandeerd?
  • Hoe ontstaan de data standaarden? Waar liggen de verantwoordelijkheden hiervoor?
  • Hoe wordt de data ingevoerd in de (verschillende) applicaties?
  • Hoe wordt er besloten nieuwe data te creëren en/of bestaande data te wijzigen?
  • Hoe worden mensen getraind omtrent het creëren van nieuwe data?
  • Hoe worden veranderingen gecommuniceerd aan de belanghebbenden?
  • Hoe worden datakwaliteit verbeteringen doorgevoerd?
  • Hoe wordt de status van de datakwaliteit bijgehouden?
  • Hoe is de data governance ingericht?

Technologie

De Technologie vragen helpen een gevoel te krijgen voor mogelijke pijnpunten, mochten deze ontstaan door IT gerelateerde issues.
  • Wat wordt er gebruikt aan applicaties binnen het betreffende domein?
  • Wat is de master applicatie voor bepaalde data of wordt dezelfde data gedeeld over meerdere applicaties?
  • Wat is de manier waarop data gedeeld wordt tussen verschillende applicaties (enterprise service bus, ETL, etc.)?
  • Wat is de manier van invoer? Batch-gewijs, handmatig, andere interface?
  • Wat is de manier waarop de data kwaliteitsregels geïmplementeerd zijn? Binnen één applicatie of wordt de kwaliteit bepaald over verschillende applicaties heen?
  • Wat is de wijze waarop deze kwaliteitsregels up-to-date worden gehouden?
  • Wat is de mate van ontwikkeling die nog plaatsvindt op de applicaties?
Bovenstaande vragen kunnen gebruikt worden als startpunt. Veel van de vragen zullen slechts een startpunt zijn voor een uitvoerigere analyse. Samen vormen zij een solide basis om verder op te bouwen.